zondag 27 juni 2010

Beesies, Beesies, Beesies...

Er is de afgelopen week in de media veel te doen geweest rondom het vissen met de Beesies, de lollige pluizige WK-gadgets die de grootgrutter uit Zaandam momenteel cadeau doet bij elke 15 euro aan boodschappen. Dit heeft er toe geleid dat ik afgelopen week mijn kunstje heb mogen vertonen in een uitermate hilarisch item in Hart van Nederland op SBS6 en dezelfde avond nog mocht aanschuiven bij U Vandaag, het regionale nieuwsprogramma van RTV Utrecht.
Eerst maar even de linkjes naar de beide uitzendingen:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2010/beesies-zijn-perfect-visaas/ en
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/244099
en dan nu een stukje historie:

Toen ik de dingetjes voor het eerst zag rook ik direct vis. Snoek uiteraard, want een ruisvoorn verwachtte ik er niet op te vangen. Mijn eerste Beesie werd zonder verdere aanpassingen opgeleukt met twee dreggen en verdween eigenlijk meteen in één van mijn kunstaasdozen om hier zijn moment af te wachten. Twee dagen later ging ik het internet eens af om te zien of er nog meer snuiters vangpotentie in het Beesie zagen. En jawel, uitgerekend de schrijver van mijn favoriete Nederlandse vliegvisblog (erikdenoorman.com) besteedde aandacht aan het binden van een snoekstreamer met het ding en ook op roofvisforum.nl was er inmiddels een topic geopend. Vangsten waren er echter nog niet gemeld. Dit wekte behalve vertrouwen ook de nodige bewijsdrang en precies twee weken en een paar uur geleden was het dan zover. Beesie mocht te water op een katerige zondagmorgen.


Een rondje langs een water bij mij in de buurt leverde lange tijd niets op. Bijna uit balorigheid hing ik het Beesie aan de speld. De hoop op snoek had ik eigenlijk al opgegeven, maar dan zouden we op z'n minst kunnen lachen om dat oranje ding in het water. Maar uitgerekend het Beesie leverde op de valreep de eerste aanbeet op; een snoek van zo'n 80cm schoot vanuit de lelies te voorschijn en stortte zich op het hulpeloze oranje ding. De snoek ging flink tekeer toen ze doorhad dat ze dat beter niet had kunnen doen, maakte een paar goeie bokkesprongen en stoof meerdere malen de leliebedden in. Met winst tot gevolg, want ze wist zich van het Beesie te bevrijden voor ik haar kon landen. Normaal zou ik gebaald hebben, maar nu vond ik de hele situatie zo grappig dat ik de bijna-vangst als pure winst zag.

Met partner in crime vismaat Ernst ging ik terug naar huis om de Beesies verder te gaan perfectioneren. Want nu zou er gevangen gaan worden ook. Met gelijke delen visattributen en de naaidoos van moeder de vrouw lagen er een halve fles cola en 5 sigaretten de man later ineens 3 visbare Beesies op het keukenblad.

Uiteraard moesten ze meteen uitgeprobeerd worden, dus gingen we zo snel mogelijk weer naar de waterkant, waar het na een krap halfuurtje raak was. De snoek miste in eerste instantie met veel geplons, maar pakte 2 worpen later alsnog. En bleef deze keer wel hangen, zodat de vis fatsoenlijk kon worden geland.

Lachen, gieren, brullen; we hadden snoek gevangen op een Beesie.


Ik vond het hele voorval bijzonder komisch, maar zag er in eerste instantie geen nieuwswaarde in. De foto's belandden "slechts" op Roofvisforum en mijn Facebookpagina. M'n jongste broertje stuurde de foto's echter zonder mijn medeweten naar het beruchte Dumpert.nl (http://www.dumpert.nl/mediabase/993031/9a171a02/snoek_vangen_met_beessies.html) en belde me de volgende dag lachend op om te vertellen dat ik daar maar eens een kijkje moest nemen. Niet veel later ontving ik via Roofvisforum een berichtje waarin me werd verteld dat Topvisser.nl mijn foto's had geplaatst en aan de hand van de foto's een wedstrijd had uitgeschreven om een zo mooi mogelijke roofvis te vangen aan een Beesie. De beheerder was nog op zoek naar de visser op de foto's, dus ik heb de beste man, die Juul bleek te heten en een gezellige praatgrage kerel bleek te zijn, een mailtje met tekst en uitleg gestuurd. Juul liet me weten dat hij één en ander groots aan zou pakken en het leuk zou vinden als ik zou jureren in zijn wedstrijd. Ik vond het uiteraard allemaal prachtig.

De ernst van de zaak werd me enkele dagen later pas duidelijk toen er in de verschillende landelijke dagbladen ineens berichten verschenen over mijn vangst en de wedstrijd. Mijn naam werd nota bene genoemd, al was het in de meeste berichten in de verkeerde context. Diezelfde ochtend werd ik gebeld door Juul. SBS6 wilde een item gaan opnemen over het vissen met de Beesies en zou graag willen dat ik present was. Zodoende de middag vrij genomen om in bont gezelschap en met cameraploeg wat beesies te bevochtigen aan de Amstel. Na een uitermate vermakelijke paar uurtjes belde RTV Utrecht me of ik die avond nog kon langskomen in hun studio. Met het nodige haastwerk lukte dat, mocht ik een praatje doen en kon ik me daarna met chips en cola gaan opmaken voor een avondje voor de buis.


Overigens vernam ik zaterdagmorgen van mijn locale hengelboer dat ook hij en eerder genoemde Erik de Noorman komende week met een ploeg van RTV Utrecht op pad zullen gaan om een dagje te gaan vissen met de Beesies. Stay tuned dus!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten